Logo of the Belgian Federal Authorities

Wanneer en hoe aanvragen?

U kunt een aanvraag of verzoek om financiële hulp voor terroristische feiten indienen onder bepaalde voorwaarden met behulp van dit formulier binnen vijf jaar na de publicatie van het koninklijk besluit ter erkenning van de betrokken gebeurtenis als een terrroristische daad. 

Opmerking:

Deze termijn begint voor minderjarigen pas te lopen als ze meerderjarig zijn. 

Deze termijn wordt opgeschort tijdens de gerechtelijke procedure waarbij het slachtoffer partij is in een poging om schadevergoeding te krijgen, en tijdens de afhandeling van een minnelijke vordering tot schadevergoeding die wordt ingediend bij de verzekeraar die na de terroristische daad in zijn naam kan tussenkomen.

Soepelere voorwaarden

Een aantal voorwaarden zijn versoepeld of zelfs afgeschaft wanneer er hulp wordt gevraagd voor terroristische feiten:

  • Er is geen rechterlijke beslissing van een rechter nodig om aanspraak te maken op hulp voor terroristische daden;

  • Het is niet verplicht om eerder een klacht te hebben ingediend of zich burgerlijke partij te hebben gesteld in deze specifieke context. 

De afdeling Terrorisme houdt echter rekening met: 

  • de solvabiliteit en eventuele betalingen van de daders van de feiten; 
  • de tussenkomst van het ziekenfonds en de verzekeraars. 

De afdeling Terrorisme voor financiële hulp kan billijk hulp toekennen, maar waarborgt geen volledige vergoeding.

Welke documenten moet ik meesturen met mijn aanvraag voor financiële hulp?

  • medische en expertiseverslagen die de gevolgen van de feiten beschrijven (inclusief geconsolideerde gevolgen);

  • kopie van de identiteitskaart en/of het paspoort;

  • kopie van uw verhoor bij de politie en/of nauwkeurige beschrijving van de feiten (bv: waar u zich precies bevond op het moment van de terreurdaad);

  • bewijzen van medische kosten met bewijzen van reeds ontvangen terugbetaling;

  • begrafeniskosten met reeds ontvangen terugbetaling in geval van overlijden;

  • gezinssamenstelling; 

  • kopie van verzekeringsovereenkomsten en gegevens over de tussenkomst van de verzekering, of officiële documenten die de weigering tot tussenkomst rechtvaardigen indien u daarover beschikt;

  • bewijzen van inkomensverlies; 

  • kopie van bewijzen van materiële, procedure- of advocatenkosten die u hebt moeten dragen; 

  • overzicht van de tussenkomst (of weigering tot tussenkomst) van de autoriteit die belast is met de vergoeding van slachtoffers in het land waar de terreurdaad zich heeft voorgedaan (subsidiariteitsbeginsel).

Wie kan optreden voor de Commissie voor financiële hulp aan slachtoffers?

  • de verzoeker zelf; 

  • de wettelijke vertegenwoordiger van minderjarigen en onbekwame personen; 

  • een advocaat (slachtofers van terrorisme kunnen een bijzondere tussenkomst genieten in hun advocaatkosten);

  • een vereniging. Verenigingen mogen de slachtoffers bijstaan in hun stappen, maar mogen geen verzoeken in hun naam indienen.

Het verzoek moet altijd zijn ondertekend door de verzoeker, zijn wettelijke vertegenwoordiger of een advocaat.

Kan de verzoeker worden bijgestaan voor de Commissie voor financiële hulp aan slachtoffers?

De verzoeker kan worden bijgestaan door: 

  • een advocaat (slachtoffers van terrorisme kunnen een bijzondere tussenkomst genieten in hun advocaatkosten).

  • een vereniging. De verzoeker kan zich laten bijstaan door een afgevaardigde van een openbare instelling of een vereniging die daartoe door de Koning is goedgekeurd. Verenigingen die tot doel hebben duurzame en doeltreffende hulp te verlenen aan slachtoffers van terrorisme, zonder enige vorm van discriminatie, kunnen door de Koning speciaal worden goedgekeurd. 

     

LET OP: controleer of de vereniging de vereiste goedkeuring heeft.

 

 

Praktisch

U hebt verschillende mogelijkheden om uw verzoek in te dienen. 

► Stuur het aangetekend op

Commissie voor financiële hulp aan slachtoffers

Waterloolaan 115

1000 Brussel

► Dien het in bij het secretariaat van de Commissie

FOD Justitie

Eversstraat 2-8

1000 Brussel

► Per e-mail (bijlagen alleen in PDF)

terrorvictims@just.fgov.be

Wat gebeurt er nadat de aanvraag voor financiële hulp voor de Commissie is ingediend?

Er bestaat een procedure voor het verkrijgen van financiële hulp door de Commissie. Laten we de verschillende stappen van deze procedure eens nader bekijken: 

  1. In de loop van de dagen na ontvangst van uw verzoek stuurt de Commissie u een ontvangstbevestiging om te bevestigen dat uw verzoek inderdaad bij de Commissie is binnengekomen. Het document bevat ook het referentienummer van uw dossier. Het ontvangstbewijs kan ook opmerkingen bevatten over uw aanvraag en u kunt worden gevraagd de aanvraag aan te vullen als deze onvolledig is.

  2. Wanneer uw dossier volledig is (d.w.z. wanneer alle nodige bewijsdocumenten zijn opgestuurd) kan de Commissie (die een rechtbank is) beslissen of u financiële hulp mag krijgen en voor welk bedrag.

  3. Een verzoek wordt onderzocht tijdens een zitting. De Commissie kan oordelen op basis van stukken (zonder uw aanwezigheid en uitsluitend op basis van de documenten/bewijzen in uw dossier), maar kan u ook verhoren (u moet vragen om verhoord te worden op de zitting).
    Hoe kunt u weten of uw dossier volledig is? Het secretariaat van de Commissie zal u per brief of mail verwittigen wanneer uw dossier volledig is.
  4. In de weken na de zitting ontvangt u het vonnis van de Commissie in verband met uw aanvraag voor financiële hulp. De juridische term is ‘beschikking’.

  5. Indien u het eens bent met de beschikking en de Commissie u financiële hulp heeft toegekend, moet u uw bankgegevens en de kopie van uw identiteitskaart en bankkaart doorgeven. Het secretariaat van de Commissie kan dan de hulp uitbetalen op uw rekening of op de derdenrekening van uw advocaat. De betaling kan meerdere dagen of soms enkele weken in beslag nemen. 

Advies:

Het is belangrijk om de volgende elementen niet te vergeten:

  • Financiële hulp kan enkel worden toegekend voor terroristische feiten die bij koninklijk besluit als zodanig zijn erkend (door de federale regering). U kunt zonder deze erkenning dus geen aanvraag voor financiële hulp indienen. Het duurt enkele weken vanaf het moment van de aanslag tot het moment van erkenning.

  • Aanvragen voor financiële hulp moeten worden ingediend met behulp van het daartoe bestemde formulier.

  • Vergeet niet om bewijsstukken bij te voegen, zoals medische verslagen of deskundigenrapporten die in uw bezit zijn, bewijzen voor kosten voor gezondheidszorg, inkomensverliezen, materiële kosten, advocaatkosten, begrafeniskosten (in het geval van overlijden van het rechtstreekse slachtoffer) en bewijzen voor tussenkomsten van verzekeringen.   

  • De termijn voor het indienen van een aanvraag voor financiële hulp is niet onbeperkt. U hebt 5 jaar de tijd vanaf de datum van publicatie van het koninklijk besluit ter erkenning van de feiten als terroristische feiten. 

Opmerking:

Deze termijn begint voor minderjarigen pas te lopen als ze meerderjarig zijn.

Deze termijn wordt opgeschort tijdens de gerechtelijke procedure waarbij het slachtoffer partij is in een poging om schadevergoeding te krijgen, en tijdens de afhandeling van een minnelijke vordering tot schadevergoeding die wordt ingediend bij de verzekeraar die na de terroristische daad in zijn naam kan tussenkomen.

Overgangsmaatregel

Mensen die voor 19 maart 2020 geen aanvraag hebben ingediend, kunnen dat bij wijze van overgangsmaatregel alsnog doen binnen achttien maanden na 5 februari 2024 (art. 92 van de wet van 18 januari 2024 om justitie menselijker, sneller en straffer te maken III).

 

 

 

Verwante informatie :

Contacten

Ontdek de contactgegevens van instanties en overheidsdiensten die u kunnen begeleiden bij de stappen die u zet.

Naar de contactlijst

© FOD Kanselarij van de Eerste Minister

Deze website gebruikt een cookie dat nodig is voor de goede werking ervan.