Logo of the Belgian Federal Authorities

Life for Brussels

Wat is Life for Brussels en welke zijn de doelstellingen van de vereniging?

Life for Brussels is een internationale vereniging die slachtoffers van terrorisme ondersteunt. Haar doelstellingen zijn gebaseerd op drie pijlers:

  • ondersteuning en gepersonaliseerde hulp voor slachtoffers; 
  • opkomen voor de rechten en belangen van slachtoffers; 
  • radicalisering voorkomen

Life for Brussels biedt slachtoffers een luisterend oor en morele steun.

Zij geeft ook informatie over de juridische procedures, de voorwaarden voor schadeloosstelling en financiële bijstand, enz. Het doel is steun en begeleiding te bieden binnen de verschillende gemeenschaps- en federale hulpverleningsdiensten, en hulp te bieden bij de te ondernemen stappen (zie vraag 3).

Afhankelijk van de persoonlijke behoeften van de slachtoffers worden er ook verschillende diensten (zoals therapeutische behandelingen) aangeboden om de stress en afschuw veroorzaakt door terroristische daden te verlichten (zie vraag 2).
 

 

Welke hulp kan ik concreet verwachten?

Life for Brussels onderneemt verschillende acties om slachtoffers en hun families, maar ook eerstehulpverleners te ondersteunen. Deze acties zijn onder meer: 

  • juridische permanentie (zie vraag 3);
  • telefonische permanentie: voor alle verzoeken rondom algemene informatie is onze psychologe en coördinator, Mevrouw Charlotte Perros, bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur en van 13.30 tot 17.00 uur;
  • er wordt een administratieve hulp geboden om het invullen van bepaalde officiële documenten te vergemakkelijken, zoals aanvragen die ingediend moeten worden bij de Commissie voor financiële hulp aan slachtoffers van opzettelijke gewelddaden en aan de occasionele redders; 
  • individuele ondersteuning door professionals. Er zijn twee begeleiders beschikbaar om mensen die het wensen te helpen. Ze bieden morele steun en administratieve hulp. Ze bieden ook nazorg; 
  • er worden ook therapeutische sessies aangeboden, waaronder praatgroepen onder leiding van een psychologe gespecialiseerd in de klinische aspecten van trauma, paardentherapiesessies, sofro-wandelingen, foto-therapie, relaxatisessies, bezinningsseminaries, enz.;
  • er worden evenementen georganiseerd, zoals maaltijden, uitstapjes en excursies, om slachtoffers aan te moedigen samen te komen en isolement te voorkomen; 
  • er worden herdenkingen georganiseerd (zie vraag 6). 

Deze lijst is niet volledig en kan evolueren in functie van de context en de behoeften van de slachtoffers. U kunt onze brochure raadplegen via de volgende link: https://www.life4brussels.org/wp-content/uploads/2023/09/Deepliant-Life4Brussels-2023.pdf 

Het is belangrijk om te benadrukken dat al onze diensten gratis zijn, hetgeen waarborgt dat iedereen er een eerlijke toegang toe heeft, ook iemand met financiële problemen.
 

Waaruit bestaan de juridische diensten van Life for Brussels?

De prioriteit van de vereniging is om slachtoffers toegang te geven tot juridische informatie van hoge kwaliteit.

 

Voor wie is deze juridische permanentie bedoeld?


De slachtoffers: 

Ze zijn bedoeld voor alle slachtoffers van terrorisme, ongeacht hun nationaliteit, verblijfplaats, taal, leeftijd of hoedanigheid (of het nu gaat om een slachtoffer dat aanwezig was op de plaats van de aanslag of gevolgen heeft ondervonden als gevolg van opgelopen verwondingen of het overlijden van een familielid dat aanwezig was op de plaats van de aanslag).  

Het gaat om slachtoffers die lid zijn van de vereniging, maar ook om slachtoffers die geen lid zijn. De toegang tot de juridische diensten hangt niet af van het lidmaatschap, maar van de hoedanigheid van het slachtoffer als slachtoffer van terrorisme.

Het betreft zowel slachtoffers die een advocaat hebben gekozen die deel uitmaakt van het advocatencollectief van de vereniging, als slachtoffers die een andere advocaat hebben gekozen of slachtoffers die niet door een advocaat worden verdedigd. Het feit dat een slachtoffer deelneemt aan één of meerdere wetswinkels betekent dus niet noodzakelijk dat de zaak zal worden behandeld door één van de advocaten van het advocatencollectief van Life for Brussels.

De eerste hulpverleners: 
De juridische diensten betreffen ook alle eerstehulpverleners (EHBO’ers, politieagenten, occasionele redders, enz.) die mogelijks recht hebben op een vergoeding voor de schade die ze hebben geleden als gevolg van de aanslag. De rechten, procedures, termijnen, bevoegde rechtbanken, enz. zijn niet dezelfde als voor andere slachtoffers. 


De maatschappelijke werkers: 
Sommige slachtoffers die niet door een advocaat willen worden verdedigd, vragen een maatschappelijk werker om hen te helpen. In dit kader zal de maatschappelijk werker soms een ontmoeting met leden van de juridische diensten hebben om hen juridische vragen te stellen, juridisch advies in te winnen of vragen te stellen over procedures, termijnen, beroepsmogelijkheden, toegang tot een advocaat, enz.


De juridische vertegenwoordigers:
Sommige juristen die voor vakbonden werken, helpen slachtoffers bij het afhandelen van het arbeidsongevallengedeelte van de aanslag. In dit kader gebeurt het dat er diensten worden gehouden met deze juristen.

Advocaten (extern aan Life for Brussels) vragen soms ook om toegang te krijgen tot een juridische dienst om er zeker van te zijn dat ze geen enkel aspect gemist hebben van de te bieden hulp. 
 


Wetenschappers of studenten:
We worden regelmatig gecontacteerd door studenten of onderzoekers in de rechten, in de journalistiek of in de criminologie, met wie we juridische diensten organiseren om moeilijkheden, procedures, deadlines, enz. te bespreken. 

 

Waaruit bestaat de juridische permanentie?


Onze juridische diensten laten toe om: 

  • informatie te verkrijgen over de rechten van slachtoffers van terroristische daden, over de procedures, enz. Bijvoorbeeld, waartoe dient een strafrechtelijke procedure ten opzichte van een burgerlijke procedure, moet ik mij partij stellen in een strafrechtelijke procedure, moet ik deelnemen aan strafrechtelijke zittingen, wat is de HZIV, wat is het doel ervan, wat is de rol van MEDEX, enz.;
  • op de hoogte te blijven van eventuele wetswijzingen;
  • vragen te stellen over bepaalde procedures (bijv. vervaltermijnen), of over luiken die ze niet met een advocaat hebben besproken (bijv. vragen over procedures voor de Commissie voor financiële bijstand aan slachtoffers); 
  • hulp te verkrijgen bij het invullen van bepaalde formulieren, zoals aanvragen voor financiële steun (indien de vervaltermijnen het toelaten), uitleg over het verschil tussen 'aanvraag voor financiële steun' en 'erkenning van het statuut van nationale solidariteit', het nut van het statuut en de kaart van het statuut van nationale solidariteit, hoe men de terugbetaling van de abonnementskosten van de MIVB kan bekomen vóór de toekenning van het statuut, wie de hoedanigheid van rechthebbende heeft in de zin van de wet van 2017, hoe men de terugbetaling van de advocatenkosten kan bekomen, hoe men de vermindering van het herstelpensioen (of het pensioen voor rechthebbenden) berekent na de ondertekening van een schadeloosstellingsovereenkomst met de verzekeringsmaatschappij, enz.;
  • hulp te verkrijgen bij de voorbereiding van bepaalde procedures, zoals een verergeringsprocedure van het herstelpensioen, zoals een beroep indienen bij de Commissie voor Financiële Hulp, enz.;

Wanneer echter een advocaat (van buiten het collectief Life for Brussels) tussenkomt, mengen wij ons niet in het beheer van het dossier.

 

Op hoeveel juridische diensten heb ik recht?

Life for Brussels heeft ervoor gekozen om het aantal diensten voor slachtoffers niet te beperken. Aanvragers mogen zo vaak als ze willen genieten van de juridische diensten. 

 

Hoe lang duurt het gesprek en hoe verloopt het?

De eerste gesprekken duren over het algemeen 1,5 tot 2,5 uur, met als doel ieder slachtoffer ook de kans te geven over zijn/haar ervaringen te praten.

Vervolgens leggen we uit welke haar/zijn rechten zijn en welke stappen en procedures hij/zij kan ondernemen. Dit wordt gedaan met behulp van een schemabord om het voor het slachtoffer begrijpelijker te maken, gezien het grote aantal aanspreekpartners waarmee hij/zij zal geconfronteerd worden.

Samen met het slachtoffer gaan we eveneens de voortgang van haar/zijn persoonlijk dossier na en beantwoorden we eventuele vragen.

Juridisch advies wordt gegeven in de lokalen van de vereniging.

Voor buitenlandse en/of niet-ingezeten slachtoffers, die duidelijk niet in staat zijn om zich te verplaatsen, worden de diensten gehouden via een videoconferentieplatform. Hetzelfde geldt voor mensen die in België wonen en die om verschillende redenen niet in staat zijn om zich te verplaatsen.

Indien nodig neemt een tolk deel aan de juridische dienst om het gesprek te vergemakkelijken.

Deelnemers kunnen worden vergezeld door mensen van hun keuze (maatschappelijk werkers, familieleden, enz.). Dit is vaak een gelegenheid om te praten over de schade die naaste familieleden hebben geleden, hun ervaringen, enz.
 

Wat is de follow-up van deze diensten?


Aan het einde van deze diensten vragen de slachtoffers of de eerste hulpverleners de vereniging soms om hen te helpen met bepaalde taken. Deze taken kunnen worden uitgevoerd op uitdrukkelijk verzoek van het slachtoffer, wanneer er geen advocaat bij betrokken is, aangaande een bepaald luik die het slachtoffer niet aan een advocaat wil toevertrouwen. 

Deze taken zijn gevarieerd; hier volgen enkele voorbeelden ervan: 

  • Contact opnemen met organen of bepaalde autoriteiten (verzekeringsmaatschappijen, pensioendienst, ziekenfondsen, MEDEX, enz.) om te informeren naar de voortgang van het dossier van het slachtoffer of om erkenning van bepaalde rechten te verkrijgen (bijv. de erkenning van het statuut van rechthebbende en het recht op pensioen van een feitelijk samenwonende, enz.)
  • contact opnemen met Assuralia om een probleem met een verzekeringsmaatschappij op te lossen (bijv. geen nieuws vanwege de beheerder, geen antwoord, enz.). Houd er rekening mee dat Assuralia zich niet mengt in het beheer van het dossier (het is niet betrokken bij de inhoud van het dossier, zoals het al dan niet erkennen van een schade, de erkenningsgraad van de invaliditeit van een slachtoffer, enz.). 


 

Hoe kan ik in contact komen met mensen die een gelijkaardige tragedie hebben meegemaakt?

Via verschillende evenementen brengt Life for Brussels verschillende families samen die een gelijkaardige tragedie hebben meegemaakt. Evenementen, workshops en groepstherapieën worden georganiseerd in samenwerking met professionals uit het veld. U kunt contact met ons opnemen voor meer informatie.

U kunt Life for Brussels ook vragen om u rechtstreeks in contact te brengen met andere slachtoffers.
 

Hoe komt Life for Brussels op voor onze rechten en pleit het voor een beter wetgevend kader?

Life for Brussels stelt wijzigingen van bepaalde wetteksten voor en brengt regelmatig verslag uit aan de autoriteiten over de praktische moeilijkheden die slachtoffers ondervinden. Zo werden een aantal wetten gewijzigd in het belang van de slachtoffers, zoals de wet van 18 juli 2017 betreffende de oprichting van het statuut van nationale solidariteit, de wet van 15 januari 2019 tot wijziging van de wet van 1 augustus 1985 houdende fiscale en andere bepalingen, de verschillende koninklijke besluiten van 2019 betreffende buitenlandse niet-ingezeten slachtoffers, het wetsontwerp betreffende de schadeloosstelling van slachtoffers van terrorisme, enz.

De vereniging Life for Brussels pleit voor de oprichting van een garantiefonds, de erkenning van een specifiek statuut voor eerstehulpverleners, de waardige opvang van minderjarige slachtoffers van terrorisme, de uitvoering van programma's voor radicalisering, enz.

Life for Brussels komt op voor de belangen van de slachtoffers op nationaal, Europees en internationaal niveau.
 

Herdenkt Life for Brussels de terroristische daden?

Elk jaar neemt Life for Brussels deel aan de herdenkingen van de aanslagen van 22 maart 2016, georganiseerd door de Kanselarij van de Eerste Minister. De vereniging staat de slachtoffers en hun families bij in het herdenkingsproces.

Ter gelegenheid van de herdenkingen organiseert Life for Brussels ook evenementen om slachtoffers van terroristische daden samen te brengen (concerten, openingen van fototentoonstellingen, maaltijden, enz.).

Herdenkingsplechtigheden zijn een manier om de herinnering levend te houden, het bewustzijn aan de dramatische gebeurtenissen die ons land hebben geschokt en het leven van zoveel mensen hebben verwoest. Deze plicht tot herinnering stelt ons in staat om de mannen en vrouwen te herdenken die hun leven hebben verloren, degenen die lijden in lichaam en geest, en het stelt ons ook in staat om de boodschap door te geven aan de toekomstige generaties, om te vermijden dat dergelijke daden opnieuw zouden gepleegd worden.
 

Wat communiceert Life for Brussels aan de slachtoffers en via welk kanaal?

Life for Brussels geeft haar leden juridische en wetgevende informatie. Ze informeert haar leden over de verkregen rechten en “voordelen”, enz.

Ze communiceert ook regelmatig met haar leden over de verschillende therapeutische activiteiten, evenementen en projecten die worden georganiseerd door Life for Brussels, maar ook door andere verenigingen en overheidsinstanties.

Hiervoor gebruikt de vereniging verschillende communicatiekanalen, zoals sociale netwerken (gesloten en openbare Facebook-groepen, evenals Instagram), haar website, e-mails, sms’en, WhatsApp-berichten, conferenties en de algemene vergadering van de vereniging.
 

Hoe kan ik in contact komen met Life for Brussels?

Heb je hulp nodig of vragen? Je kan contact met ons opnemen via: 

  • telefoon: +32 471 65 87 46
  • e-mail: info@life4brussels.org

Je wenst te raadplegen: 


 

Verwante informatie

 

 

 

Contacten

Ontdek de contactgegevens van instanties en overheidsdiensten die u kunnen begeleiden bij de stappen die u zet.

Naar de contactlijst

© FOD Kanselarij van de Eerste Minister

Deze website gebruikt een cookie dat nodig is voor de goede werking ervan.