Logo of the Belgian Federal Authorities

Hoe en wanneer moet u de aanvraag indienen?

Wanneer moet u de aanvraag indienen?

De aanvraag (of vraag) om financiële hulp te krijgen voor terroristische feiten moet binnen een termijn van vijf jaar vanaf de bekendmaking van het koninklijk besluit waarbij de desbetreffende gebeurtenis als terreurdaad werd erkend, worden ingediend.

Hoe moet u de aanvraag indienen?

Er bestaat op de site van de FOD Justitie een viertalig formulier (Frans, Nederlands, Duits en Engels) waarmee u uw aanvraag kunt indienen. 

Download het formulier (externe link)

Welke stukken moet u bij de aanvraag voor financiële hulp voegen?

  • medische en expertiseverslagen waarin de gevolgen van de feiten worden beschreven (met inbegrip van geconsolideerde feiten);
  • afschrift van de identiteitskaart en/of het paspoort;
  • afschrift van het politieverhoor en/of een gedetailleerde beschrijving van de feiten (bijv. waar u zich precies bevond op het moment dat de terreurdaad plaatsvond);
  • bewijsstukken van de medische kosten met bewijzen van reeds ontvangen terugbetalingen;
  • begrafeniskosten met bewijzen van ontvangen terugbetalingen in geval van overlijden;
  • samenstelling van het gezin;
  • afschrift van de verzekeringsovereenkomst en gedetailleerd overzicht van de tussenkomst van de verzekeringen of officiële documenten die de weigering van tussenkomst verantwoorden als u daarover beschikt;
  • bewijsstukken van inkomensverlies;
  • afschrift van de bewijsstukken van materiële kosten, procedurekosten en advocatenkosten die nog altijd te uwen laste zijn;
  • gedetailleerd overzicht van de tussenkomst (of weigering van tussenkomst) van de autoriteit die belast is met de schadevergoeding van de slachtoffers in het land waar de terreurdaad zich heeft voorgedaan (subsidiariteitsbeginsel).

Wie kan optreden voor de commissie voor financiële hulp aan slachtoffers?

  • de eiser zelf;
  • de wettelijke vertegenwoordiger van minderjarigen en onbekwamen;
  • een advocaat (slachtoffers van terrorisme kunnen een bijzondere tussenkomst in hun advocatenkosten genieten);
  • een vereniging. Verenigingen kunnen de slachtoffers bijstaan in hun stappen, maar mogen geen aanvragen in hun naam indienen (zie volgend punt).

Het verzoekschrift dient altijd door de eiser, zijn wettelijk vertegenwoordiger of een advocaat te worden ondertekend.

Kan de eiser zich laten bijstaan voor de commissie voor financiële hulp aan slachtoffers?

  • een advocaat (slachtoffers van terrorisme kunnen genieten een bijzondere tussenkomst in hun advocatenkosten);
  • een vereniging. De eiser kan zich laten bijstaan door de afgevaardigde van een overheidsinstelling of een door de Koning hiertoe erkende vereniging. Verenigingen die ten doel hebben om slachtoffers van terrorisme op een langdurige en doeltreffende manier en zonder enige discriminatie te ondersteunen, kunnen speciaal door de Koning worden erkend.

OPGELET: controleer of de vereniging wel degelijk werd erkend.

In de praktijk

In de praktijk

U beschikt over verschillende mogelijkheden om uw verzoekschrift in te dienen.

► Per aangetekend schrijven versturen

Commissie voor Financiële Hulp aan Slachtoffers

Waterloolaan 115

1000 Brussel

► Aan het secretariaat van de Commissie bezorgen

FOD Justitie

Eversstraat 2-8

1000 Brussel

► Per mail (bijlagen uitsluitend in het pdf-formaat):

terrorvictims@just.fgov.be

Commissie voor Financiële Hulp aan Slachtoffers - Afdeling Terrorisme

Eversstraat 2-8
1000 Bruxelles

Contacten

Ontdek de contactgegevens van instanties en overheidsdiensten die u kunnen begeleiden bij de stappen die u zet.

Naar de contactlijst

© FOD Kanselarij van de Eerste Minister

Deze website gebruikt een cookie dat nodig is voor de goede werking ervan.